Mina Vårdkontakter

Observera! Mina vårdkontakter ersätter de tidigare länkarna till förnyelse av recept, hjälpmedel, preventivmedel samt avbokning av besökstid.

Kontakta din hälsocentral via webben
Vi vet att många kan själva och vill själva. Därför inför vi nu webbtjänsten Mina vårdkontakter. Det innebär att du får möjlighet att logga in och själv utföra enklare vårdärenden via webben, utan telefonköer — dygnet runt. Det är tryggt och säkert, och allt du behöver göra är att skaffa ett personligt användarkonto.

Skaffa ett konto
För att använda Mina vårdkontakter behöver du skapa ett konto i Mina vårdkontakter. När du registrerar dig kan du välja om du vill logga in med e-legitimation eller med ditt personnummer. Om du loggar in med e-legitimation kan du använda tjänsten samma dag som du skapar ditt konto. Om du vill logga in med personnummer kod och engångskod tar det några dagar innan du kan använda tjänsten för att du ska få en kod hemskickad till dig.

Har du eftersändning kan du inte få lösenordsbrevet till den nya adressen. Om du inte bor på den adress där du är folkbokförd rekommenderar vi att du skaffar en e-legitimation.

Du kan bara ställa frågor som gäller dig själv. Barn och andra anhöriga måste ha egna konton.

Länkar:
Skapa konto
Logga in
Glömt lösenord

Mer information hittar du på jll.se

Börja använda tjänsterna

  • Klicka på länken Logga in. En ny sida öppnas.
  • Välj e-legitimation eller fyll i ditt personnummer och lösenord och klicka på knappen ”Logga in”.

Om du loggar in med personnummer och lösenord får du nu ett engångslösenord via SMS till din mobiltelefon.

  • Första gången du är inne i Mina vårdkontakter måste du välja den hälsocentral/mottagning du vill komma i kontakt med. Det gör du genom att klicka på fliken ”Hitta och lägg till mottagning” och lägga till den hälsocentral/mottagning du önskar komma i kontakt med. Den dyker då upp som grönmarkerad i rutan uppe till vänster. Nu kan du klicka på den grönmarkerade hälsocentralen/mottagningen så ser du vilka tjänster de erbjuder. Sedan är det bara att klicka på önskad tjänst.
  • Om du angett ditt mobilnummer eller e-postadress under ”Mina inställningar” så får du ett SMS till din mobiltelefon eller ett meddelande till din e-postadress så fort din mottagning svarat dig. Till exempel när receptet är förnyat.
  • För att läsa ett svar från mottagningen måste du logga in igen.

Flera tjänster

  • Under ”Mina recept och läkemedel” kan du, om du är inloggad med e-legitimation, läsa om dina recept på apotekets läkemedelsförteckning. Till exempel vilka mediciner du hämtat ut från apoteket de senaste femton månaderna eller vilka recept du har kvar att hämta ut.
  • Under ”Min kalender” kan du ange en besökstid du fått hos till din mottagning och få ett SMS som påminnelse dagen före besöket.

Har du problem?
Ring gärna supporten på telefon: 08-123 135 00 – öppen alla dagar 8-21.
Du kan också kontakta supporten via Internet.